Kynttilänpäivä - ja valo tulee

Ensi sunnuntaina on kynttilänpäivä. Päivä saa nimensä vanhasta tavasta siunata kaikki vuoden aikana käytettävät kirkkokynttilät.
kynttilä kupissa_M.jpg

Joulun ja pääsiäisen puoliväliin jäävä kynttilänpäivä saa nimensä vanhasta tavasta siunata tuolloin kaikki vuoden kirkkokynttilät. Mooseksen kirjoissa oli määrätty kaikki esikoispojat Jumalalle kuuluviksi. Syntymästä 40 päivän jälkeen vanhempien piti käydä lunastamassa heidät Israelin temppelissä Jumalalta.

Neljäkymmentä on usein Raamatussa toistuva luku. Lähi-idän kansojen nuorukaisten aikuistumiseen kuuluu yleisesti 40 päivän oleskelu erämaassa. Nooan aikainen tulva kesti 40 päivää. Egyptistä paluumatka oli kestänyt 40 vuotta. 40 on puhdistautumisen luku: sana ’karanteeni’ on peräisin latinan neljääkymmentä merkitsevästä sanasta. Myös pääsiäiseen valmistautuminen eli pääsiäispaasto on neljänkymmenen päivän mittainen.

Kuvan kertomaa

Kynttilänpäivän kynttilät viittaavat maailman valoon eli Jeesukseen. Kun hänet vietiin temppeliin, profeetat Simeon ja Hanna tunnistivat hänessä tulevan messiaan.

Pyhän Marian kirkon seinämaalauksessa yksityiskohdat kertovat paljon. Temppelin tila on jaettu selvästi kahtia: maalliseen ja taivaalliseen. Jumalallista mysteeriä kuvaa esirippukangas. Taivaallista kohden osoittaa Simeonin sylissä istuvan Jeesuksen pystyssä oleva etusormi, joka symboloi Jumalan läsnäoloa.

Jumalan läsnäolo näkyy myös voimakkaana henkäyksenä. Menorahin, seitsemänhaaraisen (seitsemän luomispäivän mukaan) kynttilänjalan sekä kattokruunun liekit lepattavat voimakkaasti. Jumalan henkäystä on pysähtynyt ihmettelemään myös taivasta kohden katseensa suuntaava Simeon. Joosefin perheen köyhyyttä kuvaa hänen uhrinsa kaksi kyyhkyä. Heillä ei ollut varaa karitsaan.

Askelta vanhasta Testamentista Uuteen kuvaavat hienovaraisesti hieman luonnottomasti asetellut sormet. Sekä Marian edessä olevan käden että Simeonin Jeesusta pitelevän käden sormet on jaoteltu siten, että keskisormi ja nimetön jäävät keskelle, niitä kehystävät etusormi ja pikkurilli. Asento ei ole luonnollinen, vaan sormet on aseteltu tahallisesti siten. Niillä kuvataan Vanhaa Testamenttia ja Uutta Testamenttia, joiden väliin jää Jeesus kahtalaisen luonteensa kanssa (yhteen liitetyt keskimmäiset sormet).

Kaikki kuvassa viittaa suureen mullistukseen ja uuteen aikaan. Uuden Testamentin aika on tuloillaan: valo on saapunut.

Kynttilänpäivää vietetään tänä vuonna 31.1.

Kirkon tiedotuskeskus

2016-01-25 13:24:00.0