Jyväskylän seurakunta lähettää jumalanpalveluksia verkossa ja kirkolliset toimitukset hoidetaan poikkeusjärjestelyin

Jyväskylän seurakunta järjestää toimintojaan uudelleen ja välittää uskon ja toivon sanomaa sähköisesti. Kirkolliset toimitukset turvataan.

Jumalanpalvelukset jatkuvat, mutta ne toimitetaan ilman kirkkotilassa läsnä olevaa seurakuntaa. Linjaus on yhdenmukainen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispojen sekä Suomen hallituksen linjausten kanssa.

Seurakunta lähettää jumalanpalveluksia verkossa ja tiedottaa nettisivuillaan tarkemmista yksityiskohdista myöhemmin.

Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset eli kasteet, hautaan siunaamiset ja vihkimiset kuuluvat kirkkolain mukaan seurakunnan lakisääteisiin tehtäviin. Toimitukset hoidetaan poikkeusjärjestelyin. Kirkollisissa toimituksissa voi olla paikalla enintään kymmenen ihmistä. Seurakunnan työntekijä keskustelee etukäteen omaisten ja perheiden kanssa tilaisuuden järjestelyistä puhelimitse.

Tässä koronatilanteessa ja valtioneuvoston maanantaina päättämien uusien rajoitusten pohjalta säännöksiä sovelletaan ajatellen kansalaisten hyvinvointia ja terveyttä.

Hautaan siunaamisen jälkeinen muistotilaisuus on mahdollista järjestää myös suurempana tilaisuutena myöhemmin, koronatilanteen rauhoituttua. Tällä hetkellä seurakuntamme papit eivät pääsääntöisesti osallistu muistotilaisuuksiin.

Muu seurakuntien normaali viikkotoiminta ja tapahtumat keskeytettiin toistaiseksi viime viikolla ja toimintoja siirretään verkkoon mahdollisuuksien mukaan. Seurakunta myös järjestää arjen apua riskiryhmiin kuuluville sekä muille apua tarvitseville.

Jyväskylän seurakunnan neuvonta- ja keskusteluapu on tavoitettavissa numerosta 041 730 3453 ma–su klo 8–20.

2020-03-17 15:54:40.0