Uskontojohtajat korostavat heikoimmista huolehtimista, toivoa ja uskoa tulevaisuuteen

Suomen uskontojohtajien julkilausuma:

"Elämme koronapandemian synnyttämää poikkeuslain aikaa. Yhteiskuntamme on ryhtynyt turvaamaan heikommassa asemassa olevia riskiryhmiä ja pyrkinyt takaamaan sairaalahoidon sitä tarvitseville. Vanhempia ikäryhmiä pyritään erityisellä tavalla suojaamaan tartunnoilta. Tähän yhteiseen työskentelyyn kehotamme kaikkia. Lähimmäisenrakkaus kutsuu meitä varovaisuuteen ja vastuullisuuteen sekä viranomaisten antamien rajoitusten ja suositusten noudattamiseen.

Rukouksemme eivät vähene rajoittaessamme seurakuntiemme kokoontumisia. Päinvastoin, rukouksemme on yhteinen ja vahva. Erityisesti muistamme yksinäisiä ja vanhuksia, sairaita sekä niitä, joita sairastuminen pelottaa ja ahdistaa. Muistamme perheitä ja lapsia. Muistamme myös päättäjiä, terveydenhoitohenkilökuntaa sekä kaikkia niitä, jotka työskentelevät vaikeissa oloissa elävien hyväksi.

Kehotamme jokaista huolehtimaan ympärillä olevista ihmisistä muistamalla heitä puhelinsoitoin ja arkisen avun tavoin. Meistä jokainen voi tehdä jotain. Osoitamme lähimmäisenrakkautta välttämällä tartuttamista ja näin huolehtimalla omasta lähipiiristämme ja myös vieraista ihmisistä. Ketään ei saa jättää yksin, vaan tulee etsiä tapoja kuunnella ja tukea toisiamme ilman fyysistä läheisyyttä ja kontaktia.

Toivo sekä myönteinen usko tulevaan ovat voimavara vaikeina aikoina. On hyvä hiljentyä huomaamaan keväiseen elämään heräävä luonto. Kriiseillä on alkunsa ja loppunsa. Ne voivat auttaa huomaamaan, miten tärkeitä ovat läheiset ihmiset ja miten tärkeää meidän on auttaa yhteisöjemme haavoittuvimpia. Suomen uskontojohtajina pyydämme varjelusta koko ihmiskunnalle ja erityisesti jokaiselle sairastuneelle. Meidän turvamme on Korkeimman suoja."

Helsingissä 20.3.2020

Puheenjohtaja Yaron Nadbornik, USKOT-foorumi ry, puheenjohtaja, Suomen juutalaiset seurakunnat

Arkkipiispa Tapio Luoma, Suomen evankelis-luterilainen kirkko

Arkkipiispa Leo, Suomen ortodoksinen kirkko