Jyväskylän seurakunnan rippikoululeirit siirretään syksyyn ja joululomien aikaan

Jyväskylän seurakunnan tulevan kesän rippikoululeirit on päätetty siirtää järjestettäväksi syys- ja joululomien aikaan.

Päätös koskee kesän kaikkia leirijaksoja, ja syy siirtoon on koronavirustilanne. Myös päivärippikouluryhmät siirtyvät syksyyn. Ratkaisu tehtiin turvallisuussyistä. Asia koskee reilua tuhatta jyväskyläläistä nuorta.

Jyväskylän seurakunnan kirkkoherra Arto Viitalan mukaan asiaan liittyen kuultiin isoa joukkoa perheitä.

– Perheiltä tuli selkeä viesti siitä, että moni kokee kesän suunnitelmien helpottuvan leirien siirtyessä. Huolta perheissä aiheutti leirien turvallisuus ja myös se, kuinka konfirmaatiojuhlia voitaisiin tulevana kesänä järjestää.

Perheissä koetaan Viitalan mukaan erittäin positiivisena se, että leirit järjestetään kuitenkin myöhemmin, eikä tämä tärkeä kokemus jää tältäkään ikäluokalta väliin.

Siirrosta huolimatta jokainen nuori pääsee Jyväskylässä halutessaan rippileirille.

– Noin puolet ikäluokan rippileireistä järjestetään syyslomalla ja loput sitten joulun välipäivinä, sanoo rippikoulupappi Ville von Gross.

Jyväskylän seurakunta ottaa perheisiin yhteyttä henkilökohtaisesti kevään aikana. Myös nuorille itselleen soitetaan asiasta. Yleisenä ajatuksena on, että kesäkuun ja osa heinäkuun rippikoululaisia lähtevät leirille syysloman aikoihin ja muut joulun aikaan. Myös leiripaikat pysyvät pääosin samoina.

Konfirmaatioiden osalta siirto tarkoittaa sitä, että syysrippikoululaiset konfirmoidaan lokakuussa ja joulun riparilaiset tammikuussa. Myös viime hiihtoloman rippileirien konfirmaatiot on siirretty elokuun loppuun.

Halutessaan rippikoulun voi käydä myös etänä kesä- tai heinäkuussa. Etäryhmien konfirmaatiot järjestetään kirkossa loppukesällä tai syksyllä.

Rippikoulujen siirtämiseen liittyvät suunnitelmat toteutetaan Jyväskylän seurakunnassa koronaepidemiaan liittyvien ohjeistusten mukaan, ja suunnitelmia muutetaan tai tarkennetaan tarvittaessa.

2020-04-08 16:21:00.0