Korona-ajan toimintaa ja tukea lapsiperheille livenä, postin ja netin välityksellä

Perhekerho netissä.jpg

Jyväskylän seurakunta aloittaa vapun jälkeen tiistaina 5.5. digitaaliset perhekerhot verkkokokouspalvelu Zoomin välityksellä. Perhekerhoja järjestetään tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10–11 sekä torstaisin klo 13–14. Perhekerhoissa vetäjinä toimivat tutut lastenohjaajat sekä muskariopettajat.

- Nettiperhekerhot ovat avoimia yhdessäolon hetkiä vanhemmille, isovanhemmille, kummeille ja hoitajille yhdessä lasten kanssa. Luvassa on keskustelua, kuulemista, laulua, leikkiä ja tukea arjessa jaksamiseen. Toiveiden perusteella kerhoissa voi olla myös erilaisia teemoja – vinkkejä ja ideoita otetaan vastaan, kannustaa seurakunnan varhaiskasvatuksen asiantuntija Ritva Parkkali.

Nettiperhekerhot toimivat koronaepidemian tapaamisrajoitusten ajan, ainakin elokuulle asti, jonka jälkeen kerhojen jatkoa pohditaan. Suoralinkit kerhoihin osoitteessa jyvaskylanseurakunta.fi/nettiperhekerho.

Lasten hengellistä elämää tuetaan myös perinteisen postin välityksellä Kirjepyhäkoulussa. Kirjepyhikseen osallistujat saavat mukavaa postia kerran kuukaudessa suoraan omaan kotiin. Kuori sisältää tarinoita, askartelutehtäviä tai muuta puuhaa. Kirjepyhäkoulu on kaikille avoin ja ilmainen, ilmoittautua voi osoitteessa jyvaskylanseurakunta.fi/kirjepyhakoulu. Myös seurakunnan päiväkerholaisia muistetaan hyväntuulisella päiväkerhokirjeellä kerran viikossa kesäkuun loppuun asti.

Kouluikäisten pelimaailmaan opastaa 7–10-vuotiaille suunnattu Minecraft-pelikerho Fisuklupi, joka kokoaa lapset yhteen tiistaisin klo 18–20. Kerhon ohjaajina toimivat koulutetut kerhonohjaajat, ja sinne ovat tervetulleita kaikki pelaamisesta kiinnostuneet. Lisätiedot ja liittymisohjeet löytyvät osoitteesta jyvaskylanseurakunta.fi/fisuklupi.

Lapsiperheiden keskustelu- ja tukipalvelu Discordissa tiistaisin klo 13–15 tarjoaa keskustelutukea arjen ongelmiin. Keskustella voit yhdessä toisten perheiden tai yksityisesti työntekijöiden kanssa. Matalan kynnyksen tukipalvelusta osoitteessa discord.gg/AX2NRk4Linkki avautuu uudessa välilehdessä vastaa seurakunnan moniammatillinen tiimi. Akuutissa perhe- tai parisuhdekriisissä yhteyttä voi ottaa myös kirkon perheasiain neuvottelukeskukseen.

Seurakunnan lastenohjaajat tukevat perheitä myös livenä. Lastenohjaajat voivat käydä lapsen tai lasten kanssa ulkoilemassa, jos vanhemmalla on tarvetta lastenhoitoavulle esimerkiksi lääkärikäynnin tai muun välttämättömän menon takia. Ulkoiluhetki järjestetään ensisijaisesti lähipäiväkerhon tai kodin pihalla. Lastenohjaajien yhteystiedot löytyvät seurakunnan nettisivuilta.

2020-04-28 10:45:00.0