Kesäkonserttisarja tarjoaa elämyksiä hiljaisen kevään jälkeen

Jyväskylän seurakunnan Kesäkonsertit 2020 -sarja tuo tänä kesänä kaupunkiin viisi konserttia, joista osan voi kuunnella suorana myös verkossa. Konserteissa kuullaan kotimaisia ja paikallisia huippunimiä, mukana muun muassa Suomen tuorein kansainvälisen laulukilpailun voittaja, Kaupunginkirkon uudeksi kanttoriksi valittu nuori urkutaituri sekä gospel-lauluyhtye Kansallisoopperan riveistä.

Konsertit toteutetaan Taulumäen ja Kaupunginkirkossa viitenä tiistaina 28.7. alkaen.

Vallitsevien poikkeusolojen vuoksi konserttilippuja myydään tänä kesänä rajoitettu määrä. Taulumäen kirkon konsertteihin mahtuu 150 henkilöä konserttia kohden, Kaupunginkirkkoon 100 henkilöä. Lippujen hinnat ovat 15/10/5€ ja ne myydään ovelta konserttipäivänä klo 17.30 alkaen. Yleisö ohjataan mahdollisuuksien mukaan istumaan joka toiselle penkkiriville. Osa konserteista on kuultavissa suoratoistona myös YouTubessa Henki & Elämä -kanavalla.

Konserttien toteuttamisessa huomioidaan hallituksen ajantasaiset linjaukset, joten muutokset ovat mahdollisia. Niistä tiedotetaan konserttisarjan Facebook -sivullaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Virtuoottinen fantasia
Ti 28.7. klo 19 Taulumäen kirkko

Viulumusiikin ystäville on Taulumäen kirkossa herkkupöytä katettuna, kun jyväskyläläinen, USA:ssa opiskeleva viulistilupaus Charlotte Loukola ja kaupungin musiikkielämässä monipuolisesti vaikuttava pianisti András Szabó esiintyvät. Muusikot tuovat kuultavaksi viulun ominaisuuksia laajalti esittelevää musiikkia Niccolò Paganinin 1. viulukonsertosta ja Franz Waxmanin Carmen -fantasiasta Eugène Ysaÿen Kolmanteen soolosonaattiin.

Yksin ja yhdessä
Ti 4.8. klo 19 Kaupunginkirkko

Sarjan toisen konsertin solistina laulaa Suomen tuorein kansainvälisen laulukilpailun voittaja, viitasaarelaislähtöinen sopraano Hannakaisa Nyrönen. Hän esiintyy konsertissa yhdessä viulisti Kaisamari Hiltusen ja pianisti Laura Kivikosken kanssa. Kamarimusiikillisessa laulukonsertissa kuullaan kohtauksia Richard Wagnerin oopperoista sekä Aarre Merikannon laulumusiikkia. Konsertti esittelee uudella tavalla Wagnerin oopperamusiikkia, sillä pianon lisäksi mukaan on sovitettu viulu.

Classic Praise!
Ti 11.8. klo 19 Taulumäen kirkko & YouTube

Classic Praise! -konsertti tuo Jyväskylään kolmen oopperalaulajan muodostaman yhtyeen, jonka ohjelmisto tarjoaa monipuolisen näköalan gospel-lauluun, klassisesta gospelista aina spirituaaleihin saakka. Ryhmässä laulavat sopraanot Leena Liimatainen ja Päivi Karjalainen sekä altto Tiina Sinkkonen. Pianistina toimii Heli Ahvenainen-Saaristo. Konsertissa kuullaan mm. Ennio Morriconen ja Andraé Crouchin musiikkia. Konsertin voi kuulla suoratoistona myös YouTubessa Henki & Elämä -kanavalla.

Ranskalainen ilta
Ti 18.8. klo 19 Taulumäen kirkko

Elokuussa Taulumäen kirkon urkujen ääreen istahtaa Irina Niskala. Suomalaisen urkukentän nuori ammattilainen esittää konsertissa ranskalaisen urkumusiikin helmiä. Ohjelman keskiössä on Charles Tournemiren ja Jehan Alainin teoksia. Pietarista kotoisin olevaa Niskalaa kuullaan Jyväskylässä jatkossakin, sillä hänet on valittu Kaupunginkirkon uudeksi kanttoriksi.

Viimeinen hoosianna – 28 vuotta Kaupunginkirkon urkurina
Ti 25.8. klo 19 Kaupunginkirkko & YouTube

Konserttisarja päättyy kanttori Risto Valtasaaren jäähyväiskonserttiin. Kaksikymmentäkahdeksan vuotta Kaupunginkirkon urkuja soittanut Valtasaari hyppää urkupenkille vielä kerran ja tuo kuultavaksi henkilökohtaisen yhteenvedon Jyväskylän vuosiltaan. Bachin ja Händelin ohella konsertissa päästään nauttimaan esimerkiksi César Franckin ja Josef Rheinbergerin musiikista. Konsertissa esitellään myös ensi kertaa Valtasaaren säveltämä ja Leena Ravantin sanoittama juhlavirsi 140-vuotiaalle Kaupunginkirkolle. Valtasaaren ohella illassa musisoi oboisti Sirpa Berg. Konsertin voi kuulla myös suoratoistona YouTubessa Henki & Elämä -kanavalla.

2020-06-15 10:27:04.0