Lähes puolet kirkolliskokoukseen valituista on uusia

Kirkolliskokousedustajat seuraavalle nelivuotiskaudelle on valittu. 96 valitusta edustajasta uusia edustajia on 44, eli noin 46 %. Suurin vaihtuvuus edustajissa on Oulun hiippakunnassa, jossa 67 % valituista on uusia edustajia. Myös erityisesti Helsingin ja Mikkelin hiippakunnissa sekä Turun arkkihiippakunnassa vaihtuvuus on suurta.

Uuden kirkolliskokouksen kokoonpanossa miehiä on 61 ja naisia 35. Valituista nuorin on 24-vuotias ja iäkkäin 72-vuotias. Valittujen edustajien keski-ikä on 56 vuotta. Valituista edustajista vain yksi on alle 30-vuotias.

Kirkolliskokousvaaleissa oli noin 70 ehdokaslistaa. Veli-Matti Salminen Kirkon tutkimuskeskuksesta kommentoi eri ehdokaslistojen menestymistä seuraavasti:

- Kärjessä ovat hieman seurakuntavaalien tapaan kansankirkkoa ja yhteistyön kirkkoa korostavat ryhmät, jotka kumpikin saivat toistakymmentä paikkaa. Myös seurakuntaväen listat saivat lähes kymmenen paikkaa, tähän voidaan tietysti lukea myös ”Kirkko keskellä kylää”-tyyppiset listat. Liberaaleista ryhmistä Tulkaa kaikki sai edustajia Helsingin lisäksi yhden Tampereella ja yhden Oulussa, joten paikkamäärä on yhteensä 8. Myös Kevään kirkko (Espoo) ja Viinipuu (Helsinki) -listat liittynevät tähän jatkumoon.

- Konservatiiviseksi luettavia edustajia löytyy esimerkiksi seurakuntaväen ja kansankirkon listoilta. Varsinaisesti konservatiivisiksi profiloituvia on vähemmän. Jos lasketaan esimerkiksi Sillanrakentajat (Turku 3), Kristillisten arvojen puolesta (Oulu 3) ja Usko ja yhteys (Helsinki 2) -listojen edustajat, pelkästään niistä tulee 8.

- Poliittisista listoista Keskusta on korkeimmalla, 9 paikkaa, Kokoomus sai 4 ja SDP 2. Muut puolueet eivät näy listoissa.

Tiedot valituista ovat alustavia ja vahvistamattomia. Vaalilautakunnat vahvistavat tulokset 15.2.

Thu Feb 11 14:57:18 EET 2016