Uudistunut Kirkon ympäristödiplomi tukee seurakuntia ympäristötyössä

Ympäristö.jpg

Kirkon ympäristödiplomi auttaa seurakuntia toteuttamaan ympäristövastuuta omassa toiminnassaan. Diplomi on uudistettu tukemaan kirkon tavoitetta olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Ympäristödiplomin käsikirja julkaistiin nyt ensimmäistä kertaa verkkoversiona.

Kirkon ympäristödiplomi on väline, jonka avulla jokainen seurakunta voi tehdä oman osansa luomakunnan – ympäristön – ja sen monimuotoisuuden varjelemiseksi. Samalla seurakunta kantaa kortensa kekoon kirkon yhteisten ilmastotavoitteiden eteen.

- Ympäristödiplomi on koko kirkon laajuinen asia. Melkein kaikki isoimmat seurakuntayhtymät ovat nyt jo mukana, ja kannustamme kaikkia seurakuntia hakemaan diplomia. Kirkon ympäristödiplomi on vakuuttava laatujärjestelmä, jota on ollut upeaa päästä tekemään, johtava asiantuntija Ilkka Sipiläinen sanoo.

Ympäristödiplomin käsikirja on laadittu kaikkien paikallisseurakuntien käyttöön. Uudistus on tehty yhteistyössä seurakuntien edustajien kanssa. Verkkoversio tekee käsikirjasta helppokäyttöisen.

Diplomia hakiessaan seurakunta laittaa kaikki seurakunnan toiminnot kuntoon ympäristö- ja ilmastotavoitteiden kannalta. Samalla tehdään näkyväksi kirkon sanomaa ihmisen vastuusta luomakunnasta. Prosessin tuloksena syntyy ympäristöohjelma, joka ohjaa sitä, miten seurakunnassa toteutetaan ympäristötyötä. Seurakunta kirjaa ympäristöohjelmaan omia suunnitelmia ja tulevaisuuden tavoitteita.

Kirkko on sitoutunut ilmastotyöhön

- Kirkon ja sen seurakuntien käytännön ympäristötoimilla on vaikutusta, Ilkka Sipiläinen toteaa.

- Seurakunnilla on metsää yhteensä noin 167 000 hehtaaria ja noin 8000 rakennusta. Myös ympäristökasvattajana lähes neljän miljoonan jäsenen kirkon merkitys voi olla merkittävä.

Kirkolla on vuodesta 2001 ollut käytössä oma, seurakuntien tarpeisiin räätälöity ympäristöjärjestelmä Kirkon ympäristödiplomi. Kirkko hyväksyi helmikuussa 2019 energia- ja ilmastostrategian Hiilineutraali kirkko 2030. Strategiaan sisältyvän suosituksen mukaan kaikilla seurakunnilla sekä tuomiokapituleilla ja Kirkkohallituksella on Kirkon ympäristödiplomi vuonna 2025.

Kirkon ympäristödiplomin käsikirjan osoite on evl.fi/ymparistodiplomiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Painettu käsikirja julkaistaan tammikuussa 2021. Palautetta sivustosta ja käsikirjan sisällöstä voi antaa verkkosivuston palautelomakkeen kautta.

Wed Sep 23 14:53:28 EEST 2020