Kirkkoneuvoston päätöksiä 2.12.

Kirkkoneuvoston hybridikokous järjestettiin Keltinmäen kirkossa ja Teamsissa keskiviikkona 2.12.

Johtuen käsiteltävien asioiden runsaudesta seurakunnassa kirkkoneuvosto on päättänyt pitää tällä syyskaudella ylimääräisen kokouksen 16.12.

Kirkkoneuvosto päätti keskiviikkona myöntää Operaatio jouluapu 2020 -hankkeelle 10 000 euron avustuksen ruokakassien jakamista varten jouluaattona 24.12.2020 kansalaistoiminnan keskus Matarassa. Jouluaattona diakoniatyön työpisteet ovat yleensä jo suljettuja, ja diakonian asiakkaita ohjataan Operaatio Jouluavun piiriin. Seurakunnan diakoniatyön kautta avustetaan sekä omin varoin että keräysvaroilla vähävaraisia perheitä ja henkilöitä.

Tapahtuma on järjestetty yli kahdenkymmenen vuoden ajan vapaaehtoisvoimin. Seurakunta on tukenut tapahtumaa myös aiemmin. Koronakriisin myötä avuntarve on kasvanut entisestään.

Vuoden 2021 Jyväskylän seurakunnan talousarvio hyväksyttiin kokouksessa, ja se viedään kirkkovaltuuston hyväksyttäväksi.

Kirkkoneuvosto käsitteli keskiviikkoisessa kokouksessaan Jyväskylän seurakunnan vuoteen 2030 ulottuvaa kiinteistöstrategiaa. Strategian hyväksyy kirkkovaltuusto joulukuussa.

Strategian mukaan seurakunta huolehtii muun muassa, että käyttöön jäävät rakennukset ovat terveellisiä, turvallisia ja pääosin esteettömiä sekä noudattaa kiinteistöjen käytössä ja hoidossa Jyväskylän seurakunnan ympäristöohjelmaa. Seurakunta toimii kiinteistöihin sisältyvää kulttuuriperintöä arvostaen.

Säilytettäviä kiinteistöjä on 60 prosenttia, selvitettäviä 5 prosenttia ja luovuttavia 35 prosenttia. Seuraavassa keskeisimpiä luokitteluun sisällytettyjä ratkaisuja:
​​​​​​​
Säilytetään ja tarvittavilta osin peruskorjataan seuraavat kirkkokiinteistöt (osa virallisesti seurakuntakeskuksia) Kaupunginkirkko, Keltinmäen kirkko, Korpilahden kirkko + tapuli, Kuokkalan kirkko, Palokan kirkko, Säynätsalon kirkko, Taulumäen kirkko, Tikkakosken kirkko ja Vaajakosken kirkko.

Korpilahdella ja Säynätsalossa ylläpidetään myös seurakuntatalot ja keskustassa 10 vuodeksi 2020 vuokrattu toimitila Silmu.

Toteutetaan omistukseen tai vuokraukseen perustuva toimitilaratkaisu, joka palvelee Huhtasuota ja sen lähialueita, kun Sepän kauppakeskuksessa olevan Kipinän vuokrausaika päättyy 2027 ja myös Huhtakodin käytöstä on luovuttu ja tähän liittyen ensisijaisena tavoitteena pidetään nykyisestä poissa käytöstä olevasta Huhtasuon seurakuntakeskuksesta luopumista.

Keljonkankaalla olevasta Neulaskodista ja Kortepohjan seurakuntakeskuksesta luovutaan ja kummallekin alueelle toteutetaan riittävän kokoinen toimitila.

Poistetaan omasta käytöstä – osaksi aiemman kiinteistöstrategian linjausten mukaisesti – kaikki seurakunnan omistuksessa olevat pappilarakennukset.

Ylläpidetään ja peruskorjataan Lahjaharjun, Mäntykankaan ja Vanhan hautausmaan kappelit. Korpilahden kappeli poistetaan käytöstä aiemman kiinteistöstrategian linjauksen mukaisesti. Mänt​​ykankaan ja Tikkakosken hautausmaille sekä Säynätsalon sankarihautausmaalle tehdään teknisiä peruskorjauksia.

Leirikeskuksia kehitetään aiemman kirkkovaltuuston strategisen päätöksen mukaisesti siten, että Vesalan uudisrakennuksen valmistuttua luovutaan Koivuniemen ja Mutasen leirikeskuksista.

Lehtisaaren kesäkodin toiminnan jatko varmistetaan rakentamalla kesäkauden käyttöön soveltuva, pelkistetty, ei yöpymiseen tarkoitettu, enimmillään noin 30 henkilön kokoontumisen mahdollistava uusi päärakennus ja hankkeeseen sisällytetään myös sähköistyksen, vesijohdon ja viemäröinnin ulottaminen saareen.
​​​​​​​
Erityispalveluiden toimipisteet, kuten aluekeskusrekisterin Jyväskylän toimisto ja perheasiain neuvottelukeskus, toteutetaan vuokratiloissa tai seurakunnan omistuksessa olevissa osakehuoneistoissa.

2020-12-02 19:37:00.0