Kirkon mediasäätiöltä tukea Taivaslaulu-elokuvalle ja Vaiettu todellisuus -dokumentille

Kirkon mediasäätiö on myöntänyt syksyn tuenjaossa 17 ohjelmahankkeelle yhteensä 101 000 euroa.

Suurimmat tuet saivat Matti Kinnusen ohjaama elokuva Taivaslaulu ja Kirsi Mattilan tuottama dokumentti Vaiettu todellisuus. Taivaslaulu sai 15 000 euron ja Vaiettu todellisuus 10 000 euron tuen.

Taivaslaulu on Pauliina Rauhalan romaaniin perustuva elokuva. Elokuva kertoo nuoren lestadiolaisparin, Viljan ja Aleksin, tarinan.

Vaiettu todellisuus -dokumentti kertoo Suomessa vuosikymmeniä asuneen nigerialaisen kasvatustieteiden maisteri Oge Enehin halusta vaikuttaa suomalaiseen yhteiskuntaan. Oge Eneh on kokenut sukupuolten välisen epätasa-arvon, väkivallan, avioeron, yksinhuoltajuuden ja työpaikkakiusaamisen. Oge uskoo Jumalaan ja perhearvoihin ja ammentaa voimaa suomalaisesta luonnosta.

Mediasäätiön tukea saivat myös muun muassa Mia Halmeen ohjaama People we come across -tv-dokumentti sekä Ulla Heikkilän ja Jan Forsströmin ohjaama tv-draamasarja Sovittelija.

People we come across -dokumentti kuvaa lääkäri Anu Kanteleen johtamaa rokotetutkimusta Länsi-Afrikassa Beninissä. Yli 700 suomalaista turistia matkustaa lomailemaan rokotetutkimuksen vapaaehtoisina. Tutkimusryhmän jäsenet ja turistit kohtaavat köyhän beniniläiskylän asukkaat ja se herättää heissä suuren halun auttaa. Elokuva kertoo auttamisen tarpeesta ja sen vaikeudesta sekä ihmisten kohtaamisesta epätasa-arvoisista lähtökohdista huolimatta.

Sovittelija-draamasarja kertoo psykologista, joka sovittelee eronneiden tai eroavien pariskuntien lastenhoitoon ja -huoltajuuteen liittyviä kiistatilanteita, ja setvii siinä sivussa sekä vanhempiensa että omaa avioliittoaan.

2020-12-10 13:45:13.0