Tv-jumalanpalvelus lähetetään jatkossakin joka sunnuntai

Yle ja Kirkon viestintä lisäsivät televisioituja jumalanpalveluksia viime vuoden keväällä koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen takia. Vaikka monella oli tilanteen aiheuttaman ahdistuksen ja surun takia tarve löytää hengellisiä ohjelmia, osallistuminen oman seurakunnan jumalanpalveluksiin kirkossa oli ja on edelleen mahdotonta.

Myös vuonna 2021 jumalanpalveluksia nähdään Yle TV1:ssä edelleen joka sunnuntai juhlapyhien lisäksi.

Koronatilanne lisäsi televisioitujen jumalanpalvelusten määrää, ja katsojilta saatu palaute säännöllisistä jumalanpalveluksista on ollut myönteistä.

Kun jumalanpalvelus on säännöllinen, katsoja löytää sen helpommin. Aikaisemmin katsoja on joutunut aina tarkistamaan ohjelmatiedoista, tuleeko televisiosta jumalanpalvelus juuri tänä sunnuntaina, ohjelmapäällikkö Kimmo Saares Kirkon viestinnästä perustelee.

Hartausohjelmat, kuten tv-jumalanpalvelukset, ovat osa Ylen julkisen palvelun tehtävää. Televisioidut jumalanpalvelukset jatkuvat entiseen malliin eikä niiden lopettamista ole edes harkittu. Korona-ajan alulle laittama joka sunnuntainen tv-jumalanpalvelus täydentää hienosti muuta Ylen hartausohjelmatarjontaa ja olemme saaneet siitä katsojilta hyvää palautetta, tuottaja Pekka Heikura Yleltä sanoo.

Vuonna 2021 uusia jumalanpalveluksia lähetetään kaikkiaan 36, ja loput sunnuntait katetaan uusinnoilla. Uusinnat pyritään sovittamaan mahdollisimman hyvin kirkkovuoden ajankohtaan sopiviksi. Perinteisten seurakuntajumalanpalvelusten lisäksi televisiossa nähdään edelleen erilaisia formaattijumalanpalveluksia, kuten Nojatuolikirkko, Reissukirkko, Riemulaulut ja Studiokirkko.

Tänä vuonna vietetään sähköisten jumalanpalveluksien 95-vuotisjuhlavuotta, sillä ensimmäinen radiojumalanpalvelus lähetettiin 1926. Viikoittaiset radiojumalanpalvelukset ovat Ylen vanhin säännöllisesti lähetetty ohjelma, ja niiden rinnalla myös tv-jumalanpalvelukset ovat vakiinnuttaneet asemansa.

Saatu palaute kertoo siitä, että jumalanpalvelukset ovat katsojille todella tärkeitä. Tv-jumalanpalvelusten suosio on ollut viimeiset vuodet jatkuvassa kasvussa: vuonna 2020 niillä oli keskimäärin 192 100 katsojaa, joka on korkein luku kahdeksaan vuoteen, Saares muistuttaa.

2021-02-16 15:50:14.0