Pääsiäisen suuri juhla koetaan poikkeuksellisesti verkon äärellä

Pajunkissoja

Kristittyjen suurinta juhlaa vietetään toista kertaa peräkkäin poikkeuksellisissa oloissa. Kokoonnumme pääsiäisen draaman kaaren äärelle palmusunnuntaista ylösnousemuksen riemuun verkon välityksellä.

Olemme koonneet pääsiäisen ajan tarjontaamme nettisivulle jyvaskylanseurakunta.fi.

Jumalanpalvelukset

Lähetämme jumalanpalveluksia suorana Jyväskylän seurakunnan nettisivuilla jyvaskylanseurakunta.fi ja Henki & elämä -lehden Youtube-kanavalla osoitteessa youtube.com/henkielama. Lisäksi sanomalehti Keskisuomalainen näyttää jumalanpalveluksia verkkosivuillaan KSML.fi.

Palmusunnuntaina 28.3. klo 10 Jumalanpalvelus Tikkakosken kirkosta (suora lähetys)

Hiljaisen viikon maanantaina 29.3. klo 13 Hartaus Koivuniemen kappelista (tallenne)

Hiljaisen viikon tiistaina 30.3. klo 13 Hartaus Koivuniemen kappelista (tallenne)

Hiljaisen viikon keskiviikkona 31.3. klo 13 Hartaus Koivuniemen kappelista (tallenne)

Hiljaisen viikon keskiviikkona 31.3. klo 18.30 Nojatuolikirkko (suora lähetys)

Kiirastorstaina 1.4. klo 19 Jumalanpalvelus Kaupunginkirkosta (suora lähetys)

Pitkäperjantaina 2.4. klo 10 Jumalanpalvelus Kaupunginkirkosta (suora lähetys)

Pääsiäisyönä 3.4. klo 23 Jumalanpalvelus Kaupunginkirkosta (suora lähetys)

I pääsiäispäivänä 4.4. klo 11 Jumalanpalvelus Kuokkalan kirkosta (suora)

I pääsiäispäivänä 4.4. klo 15 Sanaa ja musiikkia Korpilahden kirkosta (tallenne)

II pääsiäispäivänä 5.4. klo 10 Jumalanpalvelus Palokan Pelimannitalolta (suora)

Näiden lisäksi useita alueseurakuntien jumalanpalveluksia ja muita verkon kautta lähetettäviä lähetyksiä voi seurata alueseurakuntien Facebook-sivuilla ja Youtube-kanavilla. Tarkemmat tiedot löytyvät Jyväskylän seurakunnan nettisivuilta.  Alueseurakunnissa on myös mahdollista viettää ehtoollista pienimuotoisissa ehtoollishetkissä, joihin on ennakkoilmoittautuminen (enintään kuusi henkilöä). Lisätietoja verkkosivuillamme ja Henki & elämä -lehdessä.

Pääsiäispolut ja pääsiäisvaellukset

Eri puolilla Jyväskylää sijaitsevat pääsiäispolut johdattelevat omatoimiset pääsiäisvaeltajat pääsiäisen tunnelmiin, turvallisesti ulkona ja itselle sopivana aikana.

Keskustassa pääsee kaupunkivaellukselle Valtiontalon Silmu-tilan ja lastentila Idun ikkunoiden ääreen. Pääsiäisen lähestyessä Jeesus ja hänen opetuslapsensa lähtivät Jerusalemiin pääsiäisjuhlille, mutta mitä sitten tapahtui?

Korpilahden pääsiäisen rastipolut perheille lähtevät Kotiseutumuseolta osoitteesta Martinpolku 8. Pääsiäisen perinteet -polku sijoittuu satama-alueelle, ja Pyhän kirjan pääsiäispolku nousee kirkonmäelle. Tikkalan kylässä poluille pääsee päiväkodin parkkipaikan reunalta. Kaikkien polkujen pituus on sopiva alle kouluikäisten kanssa kierrettäväksi. Lisäväriä kierrokseen saa älypuhelimen QR-koodeilla.

Ikkunapolku Keltinmäessä ja Kortepohjassa. Kertomuksia pääsiäisen salaisuudesta ja sen ihmeellistä ilosta. Ikkunoista löytyy kurkisteltavaa Keltinmäen kirkon takapihalla ja Kortepohjan seurakuntakeskuksen etupihalla. QR-koodit johtavat pääsiäislauluihin, joita voi kuunnella ja yhtyä lauluun ja leikkiin.

Kuokkalan kerhotilan pääsiäisikkuna osoitteessa Polttolinja 29 sisältää myös pientä puuhaa lapsille ja aikuisille. Kynä ja paperia mukaan!

Palokan lasten ja perheiden pääsiäispolku löytyy Jokelan pappilan maastosta. QR-koodeilla saa lisää tietoa täydentämään elämystä.

Säynätsalon seurakuntatalon ja Neulaskodin ikkunoista kurkistamalla löytyy pääsiäiseen liittyvää katseltavaa. QR-koodeilla saa lisätietoa.

Tikkakosken kirkon pihalla pääsee kulkemaan polkua tehtävärasteineen, ja päiväkerhotilojen ikkunassa voi katsella kuvien ja tekstien avulla pienimuotoisen pääsiäiskertomuksen.

Vaajakosken kirkon pihassa pääsiäispolku kiertää kirkon ja päätyy kirkon pääovelle. QR-koodeilla löytyy lisätietoa ja tehtäviä.

Pääsiäisen musiikki

Tänä vuonna perinteikäs Jyväskylän pääsiäinen 2021 -konserttisarja soi vain verkossa. Kaikki konsertit ovat katsottavissa ilmaiseksi Henki ja Elämä Youtube-kanavalla osoitteessa youtube.com/henkielama.

Palmusunnuntaina 28.3.2021 klo 18: Seurakunnan musiikin viranhaltijat esittävät pääsiäisajan musiikkia: Ristin tiellä

Tikkutiistaina 30.3.2021 klo 18: Gospel Covertajat: Tiellä Jerusalemiin

Pitkäperjantaina 2.4.2021 klo 15: Felis-jousikvartetti: Via Crucis, musiikkia Jeesuksen kärsimysajasta. Joseph Haydnin ja Cecilia Damströmin sävellyksiä

Lankalauantaina 3.4.2021 klo 18: Kärsimyksestä valoon, Bachin ja Händelin suurteosten sävelin, Kamarikuoro Valo, Anu Järvela, viulu, Maria Mangeloja, alttoviulu, Andras Szabo, urut, Annastiina Tahkola, mezzosopraano, Pertti Tahkola, tenori