Seurakuntien partiotyön suosio kasvoi

Parhaillaan on menossa Partioviikko. Jyväskylässä se näkyy muun muassa Taulumäen kirkon Partiomessuna Yrjönpäivänä eli keskiviikkona 20.4.

Seurakuntien partioryhmiin osallistui yhteensä 32 100 partiolaista vuonna 2015, mikä on viisi prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Suurin muutos osallistujamäärissä tapahtui partioretkille ja -leireille osallistuneissa, joiden määrä kasvoi 27 prosenttia. Myös seurakuntien partiotyön järjestämiin tapahtumiin osallistuttiin ahkerammin kuin vuonna 2014: erityistilaisuuksien ja tapahtumien osallistujamäärät olivat 10 prosenttia suuremmat kuin edellisvuonna. Tiedot käyvät ilmi seurakuntien vuoden 2015 toimintatilastoista.

- Partion vetovoima perustuu sekä sen kokonaisvaltaiseen kasvatusnäkemykseen että vapaaehtoisten merkittävään rooliin. Partiossa nuoret seurakuntalaiset pääsevät itse tekemään ja vastaamaan toiminnasta. Työntekijän ja aikuisen rooli on tukea nuoria heidän kasvussaan ja mahdollistaa toiminta, jota nuoret itse johtavat, kertoo seurakuntien partiotyön asiantuntija Katri Vappula.

Partiokasvatuksen arvopohjana on ajatus, että ihmisellä on velvollisuuksia suhteessa Jumalaan, omaan itseen, toiseen ihmiseen, luontoon ja yhteiskuntaan. Partion lippukunnista noin 70 prosentilla on taustayhteisönä evankelis-luterilainen seurakunta. Suomen Partiolaiset ja evankelis-luterilainen kirkko ovat sitoutuneet yhteistyösopimukseen, jonka pohjalta edistetään partiokasvatusta.

Partioviikolla tempaistaan Yhteisvastuu-keräyksen hyväksi
ja vietetään kirkkopyhää

Parhaillaan vietettävän partioviikon aikana järjestetään useita tapahtumiaLinkki avautuu uudessa välilehdessä, joissa kerätään varoja Yhteisvastuukeräykseen. Tänä vuonna keräysvaroilla torjutaan nuorten syrjäytymistä sekä Suomessa että ulkomailla. Kotimaisena yhteistyökumppanina toimii partio.

Kirkko näkyy partioviikon ohjelmassa eri puolilla maata, kun lippukunnat ja partiopiirit järjestävät partiokirkkoja yhdessä seurakuntien kanssa.
Jyväskylässä Taulumäen kirkossa on Partiomessu, jossa uudistetun laulukirjan lauluja laulattaa Pekka Simojoki.
Partiolaisten kansallista kirkkopyhää vietetään sunnuntaina 24.4. Tällä kertaa päivän päätapahtumanLinkki avautuu uudessa välilehdessä järjestävät Uudenmaan Partiopiiri ja Pääkaupunkiseudun Partiolaiset Helsingin Vanhassa kirkossa klo 10.

Tänä keväänä katseet kääntyvät myös Roihu2016 Finnjamboree -suurleiriin, joka järjestetään Evolla ensi kesänä 20.–28.7.2016. Leirille osallistuu 17 000, pääosin yli 12-vuotiasta, nuorta. Seurakunnat ovat mukana leirijärjestelyissä muun muassa tarjoamalla leiriläisten ja leirin hartauselämän tueksi yli 40 kyläseppoa, jotka ovat seurakuntien partiotyön vastuuhenkilöitä.

(Kirkon tiedotuskeskus)

2016-04-19 11:33:01.0