Piispa Simo Peura jää eläkkeelle helmikuussa

Peura4.jpg

Lapuan hiippakunnan piispa Simo Peura jää eläkkeelle 1. helmikuuta 2022 lukien.

– Työ Lapuan hiippakunnassa on ollut antoisaa, ja olen kiitollinen tästä ajasta. Koen kuitenkin, että nyt on oikea hetki antaa vuoro seuraajalle. Päätös kypsyi harkinnan jälkeen. Siihen vaikutti myös vähitellen heikkenevä liikuntakykyni, piispa Peura toteaa.

Simo Peura on toiminut Lapuan hiippakunnan piispana vuodesta 2004. Sitä ennen hän työskenteli eri tehtävissä Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa ja viimeksi kirkon koulutuskeskuksen johtajana vuosina 1997–2004.

Simo Peura täyttää 64 vuotta kesäkuussa 2021.

Simo Peura on vuonna 1956 perustetun Lapuan hiippakunnan neljäs piispa. Hiippakuntaan kuuluvat Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen maakuntien seurakunnat sekä Pohjanmaan maakunnan enemmistöltään suomenkieliset seurakunnat.

Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli päättää piispan vaalin aikataulusta seuraavassa istunnossaan. Piispan vaalissa äänioikeutettuja ovat hiippakunnan papit ja lehtorit, hiippakuntavaltuuston maallikkojäsenet, hiippakunnasta kirkolliskokoukseen valitut maallikkoedustajat ja kirkkohallitukseen valittu maallikkojäsen, hiippakunnan seurakuntien maallikkovalitsijat sekä tuomiokapitulin lakimiesasessori ja maallikkojäsen.

Vähintään 30 äänioikeutettua voi muodostaa valitsijayhdistyksen, jolla on oikeus asettaa pappi ehdolle piispan vaalissa.

2021-04-14 15:01:00.0