Jyväskylän seurakunnan rippileirit alkavat – kukin leiri omassa kuplassaan

Jyväskylän seurakunnan kesän rippileirit alkavat suunnitellusti kesäkuussa. Suuri osa leireistä käynnistyy kesäkuun toisella viikolla. Kesän rippileireille osallistuu tänä vuonna 1126 nuorta. Leirejä järjestetään Jyväskylän lisäksi Kannonkoskella, Virroilla, Pieksämäellä, Uuraisilla, Keuruulla, Joutsassa, Kuortaneella, Vuokatissa ja Enontekiöllä.

Riparit järjestetään niin sanotuissa leirikuplissa eli leiriläiset ohjaajineen viettävät viikon yhdessä omissa tiloissaan.

– Korona on luonnollisesti vaikuttanut paljon myös seurakunnan toimintaan ja yksi kipeimmistä asioista on ollut se, kuinka rippikoulut saadaan toteutettua poikkeusoloissa. Rippikoulu on monelle nuorelle ja perheelle tärkeä ja ainutkertainen asia ja hyvän ripari-kokemuksen soisi jokaiselle sitä haluavalle nuorelle. Hyvään kokemukseen kuuluu kuitenkin myös se, että rippikoulu on kaikella tavalla turvallinen, minkä vuoksi myös korona on syytä huomioida edelleen huolellisesti. Nyt alueellinen tilanne ja vallitsevat viranomaisohjeet kuitenkin onneksi sallivat leireille lähdön, Yhteisen seurakuntatyön johtaja Heli Ahonen kertoo.

Koronaturvallisuudesta huolehditaan niin, että leireille lähdetään ainoastaan terveinä ja tänä kesänä leireille ei oteta vastaan vierailijoita.

– Lisäksi leirielämää eletään turvaetäisyyksien näkökulmasta niin väljästi kuin se on mahdollista, ja huolehditaan nyt jo totuttuun tapaan hyvästä käsihygieniasta. Maskit ovat päivittäin käytössä muutamissa tilanteissa, kuten ruokajonossa ja ruokaa otettaessa. Näillä järjestelyillä pyritään siihen, että rippikouluissa saadaan keskittyä oleelliseen ja olla yhdessä hyvillä mielin, Ahonen jatkaa.
​​​​​​​

Juhlahetkiä eletään yhdessä

Tämänhetkinen koronatilanne mahdollistaa myös kesähäät, konfirmaatiot ja muut kirkolliset toimitukset Jyväskylän seurakunnan kirkoissa kutsuvierasjoukon kanssa. Turvallisuudesta huolehditaan edelleen maskeja käyttämällä sekä riittävistä etäisyyksistä ja hygieniasta huolehtimalla. Seurakunnan tilojen maksimiosallistujamäärää on yhä rajoitettu turvavälien mahdollistamiseksi.

– Rippikoulun ja konfirmaation lisäksi myös monet muut kirkoissa tapahtuvat juhlahetket ovat ainutlaatuisia etappeja elämän varrella ja ne kannattelevat elämän arjessa. Myös surun hetkellä on tärkeää voida elää sitä kaikkea yhdessä. Nyt iloitsemme siitä, että ovet ovat auki näille tärkeille hetkille ja saamme kokea yhdessä kaikkia elämän suuria tunteita ilosta ja toivosta suruun ja luopumiseen, Heli Ahonen sanoo.

Jumalanpalvelukset jatkuvat

Jumalanpalvelukset jatkuvat kaikissa kaupungin kirkoissa maskit ja muut turvallisuusseikat huomioiden. Seurakunta myös jatkaa jumalanpalvelusten lähettämistä suorina lähetyksinä verkossa sunnuntaisin osoitteessa Youtube.com/henkielama.

Tilojen enimmäisosallistujamääristä ja muista kirkollisiin toimituksiin liittyvistä asioista saa tietoa Seurakuntatoimistosta numerosta (014) 636 611. Kaste- ja vihkivarauksiin liittyen tietoa numerosta 050 363 2300 ja hautauspalveluista numerosta 040 162 3982. Ajankohtaiset tiedot seurakunnan toiminnasta myös osoitteessa jyvaskylanseurakunta.fi.

2021-06-03 09:09:44.0