Kirkolliskokous 3.–6.8. – istunnot videostriimataan

Kirkolliskokous kokoontuu tiistaista perjantaihin 3.–6.8. Turun kristillisellä opistolla. Kirkkohallituksen täysistunto päätti ylimääräisessä istunnossaan 7.4. siirtää toukokuun kokouksen elokuulle koronatilanteen ja odotettavissa olevan rokotekattavuuden parantumisen vuoksi.

Edelleen jatkuvan koronatilanteen vuoksi istuntoviikolle saapuvat vain kirkolliskokousedustajat, läsnäolo- ja puheoikeutetut sekä ne työntekijät, joiden työ edellyttää läsnäoloa paikan päällä.

Työviikon aiheita - edustaja-aloite palauttaisi samaa sukupuolta olevien vihkimisen piispainkokouksen valmisteluun

Avajaismessua Maarian kirkosta voi seurata suorana videostriimin välityksellä tiistaina 3.8. kello 8.30 alkaen. Messussa saarnaa Porvoon hiippakunnan piispa Bo-Göran Åstrand.

Arkkipiispa Tapio Luoma avaa istuntoviikon tiistaina kello 10.00.

Istuntoviikon aikana kirkolliskokous käsittelee muun muassa Kirkon keskusrahaston ja Kirkon eläkerahaston tilinpäätökset ja toimintakertomukset vuodelta 2020. Asialistalla ovat myös kirkolliskokouksen työjärjestyksen uudistaminen ja evankeliumikirjan painoksen korjaukset. Kirkon nelivuotiskertomuksen marraskuussa alkanut käsittely jatkuu.

Kirkolliskokoukselle on jätetty edustaja-aloitteita. Aloitteiden joukossa ovat muun muassa pyyntö piispainkokoukselle valmistella esitys kirkolliskokoukselle samaa sukupuolta olevien parien vihkimisestä ja siunaamisesta, Kirkko Suomessa -brändin muuttaminen ekumeenisesti ja informatiivisesti asianmukaisempaan muotoon, rukouselämän vahvistaminen kirkossa ja kummin lisääminen aikuiselle.

Tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvinen vierailee kirkolliskokouksessa tiistaina kello 14.

Kirkolliskokousviikkoa voi seurata verkko-osoitteessa evl.fi/plus/paatoksenteko/kirkolliskokous/seuraa-kirkolliskokoustaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2021-07-29 09:53:00.0