Kirkkoneuvoston päätöksiä 16.5.

Kirkkoneuvosto ei lämmennyt Valtiontalolle

Jyväskylän seurakunnan kirkkoneuvosto esittää ensi viikolla kokoontuvalle kirkkovaltuustolle, että Keskustan alueseurakunnan, hallinnon sekä yhteisten työmuotojen toimitilaratkaisu toteutetaan Kaupunginkirkon ja Vanhan pappilan uudistamisen sekä uuden Taulumäki-talon rakentamisen kautta. Esitys syntyi äänestyksen jälkeen 7-5.
Pohjaesityksenä oli hallintojohtaja Anu Lajusen esitys Valtiontalon ostamisesta. Esitys nojautui toimitilaratkaisua pohtineen, kirkkoherra Arto Viitalan johtaman työryhmän yksimieliseen esitykseen.

Vastaehdotuksen teki Tuulikki Väliniemi Raija Sipisen kannattamana. Kirkkoneuvoston päätös syntyi pitkän keskustelun jälkeen. Huolta aiheutti erityisesti Valtiontalon huono kunto.

Kauppahinta Valtiontalon koko osakekannasta olisi noin kahdeksan miljoonaa euroa. Valtiontalon myyjinä ovat Järvi-Suomen asunnot Oy ja Royal House Oy. Yritykset vastaisivat kiinteistön saneerauksesta seurakunnan tarpeisiin.

Työryhmän alustavan selvityksen mukaan pappilan ja Kaupunginkirkon uudistaminen sekä Taulumäki-talon rakentaminen olisivat Valtiontaloa vähintään kolme miljoonaa euroa kalliimpi vaihtoehto.

Kirkkovaltuusto kokoontuu 24. toukokuuta päättämään asiasta.

Lisätietoja: hallintojohtaja Anu Lajunen 050 340 9888.

Keinokuituiset materiaalit arkuissa ja uurnissa kielletään

Kirkkoneuvosto on päättänyt kieltää keinokuituisten materiaalien käytön Jyväskylän seurakunnan krematoriossa tuhkattavissa arkuissa sekä hautausmaille haudattavissa arkuissa ja uurnissa 1.1.2017 alkaen.

Seurakunnissa on pitkään tiedostettu keinokuituisten arkku- ja uurnamateriaalien ongelma. Keinokuituisia materiaaleja ja muovia sisältävä arkut ja uurnat aiheuttavat työturvallisuuteen, ympäristöön ja krematoriouunin toimintaan liittyviä riskejä. Kiellolla pyritään muun muassa vähentämään maaperään ja ilmaan päätyviä haitallisia aineita. Keinokuitumateriaalit, joita käytetään arkkujen verhoilussa, aiheuttavat myös työturvallisuusriskin leimahtamisvaaran takia sekä lisäävät uunien huolto- ja ylläpitokustannuksia. Keinokuitumateriaalit eivät myöskään maadu täydellisesti haudattaessa.

Lisätietoja: hautaustoimenpäällikkö Antti Pekuri 0500 426 420

2016-05-16 21:21:00.0