Jyväskylän seurakunnan kirkot soivat ja loistavat Valon kaupungissa

Jyväskylän Kirkkopuisto muuttuu syyskuun lopussa mystiseksi maailmaksi, kun puistossa syttyy loistoonsa unkarilaisen valotaiteilija Dániel Besnyőn ETHER. Kyseessä on Valon kaupunki -valotaidetapahtuman pääteos, ja sen keskiössä on Jyväskylän Kaupunginkirkko.

Valon kaupunki järjestetään jälleen vuoden tauon jälkeen syys-lokakuussa 23.9.–2.10.2021. Myös Jyväskylän seurakunta on mukana tapahtumassa järjestämällä kaupunkilaisille useita valoisia elämyksiä.

Besnyőn teoksen futuristiset tunnelmat jatkuvat Kirkkopuistosta aina kirkon sisälle asti, ja samoin kirkossa vuoropuhelua jatkavat valo- ja äänitaide. Kaupunginkirkon kanttori Piia Laasosen ja ääniteknikko Esko Turpeisen tuottamassa kirkon sisätilan äänimaisemassa kaikuvat kirkon lukemattomat äänet: historia, nykyhetki ja uudet tuulet. Kirkko on avoinna kävijöille iltaisin 23.9.–2.10.

Taulumäen kirkossa kuullaan perjantai-iltana 24.9. kello 19 ja 21 Jyväskylä Sinfonian konsertti Arktisia heijastuksia. Kokonaisuuden punovat yhteen kapellimestari Ruut Kiiski sekä valotaiteilija Kari Kola, jotka muuttavat kirkon kirjaimellisesti häikäiseväksi aistien tilatarhaksi. Kolan klassista valomaalailua ja siihen suunniteltua äänimaisemaa voi käydä aistimassa ”enkelten kirkossa” myös konserttien jälkeen perjantaina kello 23–01 sekä lauantaina kello 18–24.

Tänäkin vuonna valotapahtuma loistaa myös eri puolilla Korpilahtea. Kynttilävalaistu Korpilahden kirkko on avoinna Valon kaupungin kävijöille kahtena iltana, perjantaina 24.9. ja lauantaina 25.9. kello 18–22. Lähes 200-vuotiaassa puukirkossa voi hiljentyä syksyiseen iltaan, aistia pehmeää kynttilänvaloa ja kuunnella tasatunnein tunnelmaan sopivaa elävää musiikkia.

Kaikkiin kirkkoihin on vapaa pääsy, lukuun ottamatta Taulumäen kirkossa järjestettäviä Jyväskylä SinfonianLinkki avautuu uudessa välilehdessä konsertteja. Noudatamme tiloissamme ajankohtaisia koronaohjeistuksia. Kirkkoihin pääsee sisään rajattu määrä ihmisiä kerrallaan.

Lisätiedot: valonkaupunki.jyvaskyla.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Thu Sep 09 10:19:00 EEST 2021