Jazzmessu Pacem soi taas Taulumäen kirkossa

Jazzmessu ja konsertti Pacem soi taas Taulumäen kirkossa 6.10. klo 19.

Konsertti koostuu muusikko, kanttori Pekka Björnisen (1954 - 2018) säveltämästä jazzmessukokonaisuudesta sekä hänen tekemistään virsisovituksista. Konsertissa musisoi PB-collective-yhtye: Markus Lajunen (puhaltimet), Panu Korhonen (piano), Ilona Rimpilä (basso) ja Esko Turpeinen (rummut) sekä laulukvartetti Anne Federley, Piia Laasonen, Mikko Miettinen ja Juho-Kusti Väätäinen.

Pacem-konserttikokonaisuudessa soi perinteisemmän jazzin lisäksi myös kaikuja pohjoismaisista jazzsävyistä. Björninen kuvaili, että jazzsovitukset tuovat messuun ilmavuutta, keveyttä ja iloa. Musiikki elää ja hengittää eri tavalla kuin perinteinen kirkkomusiikki.

Jazzmessua vietettiin ensimmäisen kerran Jyväskylän kaupunginkirkossa 13.5.2001. Pekka Björninen oli tehnyt messun virsiin jazzhenkisiä sovituksia, joita koko seurakunta saattoi laulaa yhdessä.

Björninen oli säveltänyt myös perinteiset messun osat: Kyrie, Gloria ja Sanctus, jotka messussa lauloi laulukvartetti soitinyhtyeen säestyksellä. Agnus dei ja Credo sävelletiin ja sovitettiin myöhemmin. Pacem-kappale sai lopullisen muotonsa vasta elokuussa 2018. Pacem-jazzmessukokonaisuudesta on julkaistu äänite toukokuussa 2019.

Konserttiin on vapaa pääsy, ja se on katsottavissa ilmaiseksi myös osoitteessa youtube.com/henkielama.

Thu Sep 30 12:53:00 EEST 2021