Pyhäinpäivänä 6.11. muistetaan kuolleita rakkaita

Pyhäinpäivänä vietetään vainajien ja edesmenneitten pyhien muistopäivää. Pyhäinpäivänä viedään rakkaiden haudoille kynttilöitä ja muistellaan heitä.

Hautausmailla on myös muistopaikkoja, johon voi viedä kynttilän, jos ei pääse viemään kynttilää oman läheisen haudalle tai hautaa ei ole. Kynttilöiden sytytys on symboli iankaikkisuuden toivosta ja uskosta kuoleman jälkeiseen elämään.

Suomessa tapa viedä muistokynttilä palamaan omaisen haudalle alkoi viime sotien jälkeen. Kynttilöitä vietiin aiemminkin vainajien haudoille, mutta tapa yleistyi 1940-luvulla, kun ihmiset halusivat osoittaa kunnioitustaan sodissa henkensä menettäneitä sankarivainajia kohtaan. Tapa laajeni kansan keskuudessa koskemaan kaikkia hautaan siunattuja omaisia.

Kynttilän liekki symbolisoi elämän valoa ja sammunut liekki kuolemaa. Nämä kaksi elämän peruskysymystä kohtaavat erityisesti pyhäinpäivänä. Kun elämän liekki sammuu maallisessa kuolemassa, se palaa edelleen ikuisessa elämässä Jumalan luona.

Pyhäinpäivän evankeliumi on Jeesuksen vuorisaarnan alussa oleva autuaaksi julistus. Seurakunnat järjestävät pyhäinpäivän jumalanpalveluksia, hartaustilaisuuksia ja iltamessuja, joissa luetaan vuoden aikana ajasta iäisyyteen siirtyneiden seurakuntien jäsenten nimet ja sytytetään kynttilöitä heidän muistolleen.

Katso pyhäinpäivän tapahtumat Jyväskylän seurakunnassa

2021-11-05 12:59:08.0