Oopperalaulaja Esa Ruuttuselle Luterilaisen Kulttuurin Säätiön tunnustuspalkinto

Luterilaisen Kulttuurin Säätiö on myöntänyt vuoden 2021 tunnustuspalkinnon oopperalaulaja, rovasti Esa Ruuttuselle. Ruuttunen on suomalainen baritoni, joka ennen oopperauraansa toimi kymmenen vuotta pappina.

Palkintoperusteissa todetaan, että ”Esa Ruuttunen on taiteilijana ja pappina toteuttanut molempia kutsumuksiaan. Hän on tehnyt merkittäviä kotimaisia ja kansainvälisiä oopperarooleja.  Sen lisäksi hänet tunnetaan kirkkomusiikin ja hengellisen musiikin taidokkaana tulkitsijana. Ruuttunen on pitänyt esillä virsien ja liturgian merkitystä jumalanpalveluselämässä ja korostanut kirkkomusiikin yhteisöllistä luonnetta. Oopperaurallaan hän on tehnyt myös monia Raamatun ja kirkkohistorian merkkihenkilöitä esittäviä rooleja”.

Veisaamaan Ruuttunen oppi jo varhain

- Virret on veisattu sisimpääni lapsuuteni seurapenkeissä ja kirkossa, ja niiden voima on säilynyt läpi elämän. Vuosisatoja vanhat virsimelodiat ovat yhä koskettavia siinä missä muukin klassinen melodia-aarteisto, Ruuttunen kertoo.

Papin työnsä ohessa Ruuttunen opiskeli laulua Sibelius-Akatemiassa ja suoritti lauludiplomin vuonna 1980. Hän toimi opettajana Sibelius-Akatemiassa ja sai kiinnityksen Suomen Kansallisoopperan solistikuntaan vuonna 1987. Kansainvälinen oopperaura aukesi syksyllä 1996, kun Ruuttunen debytoi Saksassa Berliinin Deutsche Operissa ja sen jälkeen useissa muissa oopperataloissa- ja tuotannoissa eri puolilla maailmaa.

- Äänityypistäni johtuen osalleni on tullut oopperakirjallisuuden pahimpien ja häikäilemättömimpien konnien rooleja. Niissäkin pahuuden syiden etsiminen ja uskottava esittäminen on rikastuttanut näkemystäni ihmisestä Jumalan ja Saatanan välissä, Ruuttunen sanoo.

Oopperaurallaan Esa Ruuttunen hän on tehnyt runsaasti myös Raamatun ja kirkkohistorian merkkihenkilöitä esittäviä rooleja. Näitä ovat muun muassa Olli Kortekankaan Joonan kirjan Joona, Kari Tikan Friedan Martti Rautanen ja Martti Lutherin rooli Tikan oopperassa Luther sekä Jyrki Linjaman Kolme kirjettä Laestadiukselle kirkko-oopperan Lars Leevi Laestadius. Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset -oopperan eri tuotannoissa Ruuttunen on laulanut sekä Paavo Ruotsalaisen että seppä Högmanin roolit.

Merkittävä osa Esa Ruuttusen taiteellista työskentelystä koostuu vuosikymmeniä jatkuneesta kirkkokonserttitoiminnasta ja monipuolisen hengellisen musiikin levytyksistä.

- Olen saanut toimia myös liturgina muun muassa Savonlinnan Oopperajuhlien sekä useiden muiden musiikkifestivaalien juhlamessuissa sekä promootiojumalanpalveluksissa. Liturgian ja muun jumalanpalvelusmusiikin rikas käyttö on pappina ja muusikkona minulle hyvin tärkeää.

Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen luovuttaa Esa Ruuttuselle Luterilaisen Kulttuurin Säätiön tunnuspalkinnon Martinpäivän juhlassa Kuopion tuomiokirkossa sunnuntaina 14.11. klo 18. Esa Ruuttunen laulaa tilaisuudessa muun muassa Viimeiset kiusaukset oopperan Kalastaja-monologin.

Luterilaisen Kulttuurin Säätiön palkintona on kunniakirjan ja rahapalkinnon lisäksi Kuopion Muotoiluakatemian opiskelijoiden suunnittelema Lutherin mustepullo.

Esa Ruuttunen on saanut Pro Finlandia -mitalin vuonna 2001 ja Pyhän Henrikin ristin vuonna 2012.

2021-11-15 09:15:38.0