Simo Peura toimittaa viimeisen messunsa piispan virassa 30.1.

Lapuan hiippakunnan piispana vuodesta 2004 toiminut Simo Peura siirtyy eläkkeelle tammikuun lopussa. Hän saarnaa ja toimii liturgina Lapuan tuomiokirkossa sunnuntaina 30.1.2022 kello 10 vietettävässä piispanmessussa. Messun päätteeksi hän luovuttaa piispan viran tunnukset.

Voimassa olevien kokoontumisrajoitusten vuoksi messu ei ole avoin seurakunnalle, mutta kaikki ovat tervetulleita osallistumaan tilaisuuteen verkon välityksellä. Piispanmessu ja messua seuraavat kirkkokahvit verkossa lähetetään suoratoistona viittomakielelle tulkattuina Lapuan hiippakunnan verkkosivuilla ja YouTube-kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Messun tehtävissä toimii Simo Peuran työtovereita ja ystäviä eri puolilta hiippakuntaa. Avustavana pappina on Lapuan tuomiokirkkoseurakunnan kappalainen Laura Lahdensuo. Musiikkia johtavat Jyväskylän seurakunnan kanttorit Jukka Hassinen ja Hannes Asikainen. Myös soitinyhtye ja laulukvartetti tulevat Jyväskylästä. Tekstinlukijoina toimivat Vaasan yliopiston apulaisrehtori Annukka Jokipii ja kansanedustaja Paula Risikko.

Messun lopussa piispa Peura jättää pitkän perinteen mukaisesti tuomiokirkon alttarille piispan viran tunnukset, sauvan, ristin, hiipan ja kaavun. Messun päätyttyä kirkossa kuullaan muutama tervehdyspuheenvuoro. Ministeri Antti Kurvinen tuo valtiovallan tervehdyksen. Hiippakuntavaltuuston puheenjohtaja Eino Nissinen, lakimiesasessori Tuomas Hemminki ja hiippakuntadekaani Terhi Kaira luovuttavat piispa Peuralle emeritusristin. Samaa ristiä on aiemmin kantanut Lapuan hiippakunnan ensimmäinen piispa Eero Lehtinen.

Lähtöjuhlan yhteydessä voi tukea Lapuan hiippakunnan kumppanuushiippakunnan, etiopialaisen Jimma Bethel -synodin koulutuskeskuksen rakennushanketta. Lahjoituksen voi tehdä Suomen Evankelisluterilaisen Kansanlähetyksen tilille FI83 2070 1800 0283 25 (NDEAFIHH). ”Simo Peura 2022” -juhlakeräyksen viite on 70182.

Wed Jan 26 14:08:00 EET 2022