Syntyneet ja kastetut ilonaiheena

Jyväskylän seurakuntaan kuului vuoden lopussa 93 227 jäsentä. Kun huomioidaan kastettujen ja kuolleiden määrä, muuttaneiden luvut sekä kirkkoon liittyneet ja kirkosta eronneet, seurakunnan jäsenmäärä pieneni noin 700 henkilöllä.

Kirkkoon liittyneitä oli 553 eli lähes yhtä paljon kuin vuonna 2020. Kirkosta eronneiden määrä kasvoi reilulla parilla sadalla hengellä. Eronneita oli 1822.
Seurakunnassa kastettiin viime vuonna 752 lasta, mikä on jonkin verran enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Kuolleita oli 877.

– Ilonaiheena on kaupungissa syntyneiden määrän kasvu ja samalla myös kastettujen määrän lisääntyminen muutamalla kymmenellä. Noin 860 lasta eli 63 prosenttia syntyneistä on kastettu alle vuoden ikäisenä, kirkkoherra Arto Viitala kertoo.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsenten osuus koko väestöstä on noin 66 prosenttia. Jyväskyläläisistä luterilaiseen kirkkoon kuuluu nyt noin 64,5 prosenttia.

Lisätietoja:
Kirkkoherra Arto Viitala