Tuhkahautaamisen suosio kasvaa edelleen

Vuonna 2021 Jyväskylän kuudelle hautausmaalle haudattiin yhteensä 1 024 vainajaa.

Tuhkahautauksien osuus kaikista hautauksista on kasvanut edelleen. Sen osuus lähestyy jo 70 prosenttia kaikista hautauksista. Vuonna 2013 tuhkahautauksia oli jo puolet kaikista hautaustoimituksista, ja viime vuonna luku oli 68,9 prosenttia.

-  Sama suuntaus on huomattavissa ympäri Suomen. Myös valtakunnallisesti tuhkahautausten osuus on ylittänyt jo vuonna 2020 60 prosenttia, sanoo Jyväskylän seurakunnan hautaustoimenpäällikkö Antti Pekuri.

Suurin osa tuhkahautauksista tehdään vanhoihin arkkusukuhautoihin (51 prosenttia). Seuraavaksi eniten uurnia haudataan uurnasukuhautoihin (31 prosenttia) ja muistolehtoihin, sirottelualueille sekä kolumbaarioon 18 prosenttia.

Jyväskylän krematoriossa tuhkattiin viime vuonna yhteensä 1 853 vainajaa. Jyväskylän seurakunnan hautausmaille heistä haudattiin 653 vainajaa, muiden seurakuntien hautausmaille 1 060 ja muualle kuin hautausmaalle 140.

Uurna voidaan laskea myös yksityisen kiinteistön alueelle, kunhan pyydetään kirjallinen lupa alueen omistajalta. Joillekin alueille tuhkan hautaaminen ja sirottelu on sallittu yleisluvalla, jolloin erillistä lupaa ei tarvita. Viimeinen leposija voi löytyä vaikkapa Lapin tunturilta Metsähallituksen määrittelemältä alueelta. Vesialueille luvan myöntävät kalastuskunnat, ja Jyväskylässä kaupunki on osoittanut tietyt vesialueet tuhkan sirottelua varten.

Jyväskylän krematorion raportoi ympäristölupansa mukaisesti toiminnastaan vuosittain. Muun muassa tuhkausmääriä, uunien polttoaineen käyttömäärää ja metallijätteen käsittelyä seurataan.

Lisätietoja:

Antti Pekuri, Hautaustoimenpäällikkö