Metallimessu kymmenen vuotta - synttärit torstaina

Metallimessu on ehtoollisjumalanpalvelus, jossa tuttujen virsien sovitukset on taottu metallimusiikin muotoon. Myös Jyväskylän kirkoissa on järjestetty metallimessuja
Metallimessu Susana Karhi_S.jpg

Metallimessu täyttää tänä vuonna kymmenen vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Helsingin Temppeliaukion kirkossa järjestetään juhlamessu torstaina 30.6. klo 19. Ensimmäinen metallimessu järjestettiin samassa kirkossa kesäkuussa 2006.

Metallimessu on ehtoollisjumalanpalvelus, jossa tuttujen virsien sovitukset on taottu metallimusiikin muotoon. Alun perin Helsingistä eri puolille Suomea levinneitä ja hyvin suosittuja messuja on järjestetty jo lähes sata kertaa, muutamia myös Ruotsissa.

”Messussa käyneet kiittävät usein siitä, että virsien olemus ja niiden juureva perussanoma tulevat metallisovituksissa niin vahvasti esiin. Olemme saaneet hyvää palautetta myös metallimessujen maanläheisestä liturgiasta”, kertoo metallimessutoiminnassa alusta asti mukana ollut nuorisotyönohjaaja Mikko Saari.

Töölön seurakunnan järjestämän juhlamessun valmisteluissa on mukana monta jo ensimmäiseen metallimessuun osallistunutta tekijää. Liturgina toimii Haka Kekäläinen ja saarnasta vastaa Jukka Valkama. Messun diakonina on Mikko Saari, musiikista vastaavat Pekka Posio ja Vili Itäpelto sekä kuoroa johtaa Ilari Lähteenmäki. Bändin solistina esiintyy Susanna Karhi.

Kuvassa metallimessun solisti Susanna Karhi. Kuva Mikko Virta

2016-06-27 10:11:01.0