Kirkko mukana SuomiAreenassa

Kirkko osallistuu keskusteluun erityisesti työelämän osallisuudesta, hoivasta ja kansalaisyhteiskunnan tulevaisuudesta.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko osallistuu jälleen Porin SuomiAreenalla käytävään yhteiskunnalliseen keskusteluun, nyt yhdessä SuomiAreenan pääyhteistyökumppaneiden SOSTEn ja RAY:n kanssa. Keskustelua käydään erityisesti työelämän osallisuudesta, hoivasta ja kansalaisyhteiskunnan tulevaisuudesta. SuomiAreena järjestetään Porissa 11.–15.7.2016.

”Työelämää ja hoivaa koskevat ratkaisut ovat kysymyksiä ihmisarvosta ja kansalaisuudesta. Jääkö aktiivisten ja pystyvien varjoon ylijäämäkansalaisia ja ylijäämäihmisiä? Haluamme yhdessä herättää tästä keskustelua”, arkkipiispa Kari Mäkinen sanoo.

”Keskustelua sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisesta käydään vahvojen ehdoilla. Puhetta valinnanvapaudesta on paljon, terveyseroista ja tasa-arvosta puhutaan vähemmän. Ehjä yhteiskunta edellyttää kaikkien huomioimista”, SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas linjaa.

Työelämän muutoksesta, työllisyydestä sekä yksilön ja yhteiskunnan vastuusta keskustellaan maanantaina 11.7. klo 10 otsikolla ”Kuka kelpaa töihin?”. Toimittaja Ville Blåfieldin luotsaamassa keskustelussa ovat mukana arkkipiispa Kari Mäkinen, yrittäjä, psykoterapeutti, LL Tuulamaria Toivanen Yritystä!-projektista, kansanedustaja Lauri Ihalainen, Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Jaakko Niinistö, asiantuntija Mikko Räsänen Elinkeinoelämän keskusliitosta sekä lääketieteen tohtori Raija Kerätär.

Hoivan tulevaisuuteen pureudutaan maanantaina 11.7.2016 klo 13.30 järjestettävässä Suuressa hoivakeskustelussa. Näkökulmia ja ratkaisuja asiaan tarjoavat SOSTEn johtaja Anne Knaapi, arkkipiispa Kari Mäkinen, Esperi Caren toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni, Mielenterveyden keskusliiton tutkija Päivi Rissanen, Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen sekä kansanedustaja Ilmari Nurminen.

Kirkkokonsertti, viini- ja virsi-ilta, sata saattajaa...

Evankelis-luterilainen kirkko näkyy ja toimii SuomiAreenalla myös keskustelujen ulkopuolella, yhdessä eri toimijoiden kanssa.
Maanantain ”Erilaisessa minglessä” tarjotaan hävikkiruokaa ohjelman kera; tapahtuman järjestävät työttömät, mielenterveyskuntoutujat ja vaikeasti työllistyvät ryhmät. Maanantaina vietetään myös koko perheen Heinähulina-liikuntapäivää.

Virrenveisuuta ja viiniä on tarjolla tiistai-iltana, ja arkkipiispa Kari Mäkisen voi tavata torikahveilla keskiviikkona. Kirkko tarjoaa keskiviikkona myös mahdollisuuden hengähtää ja hiljentyä Keski-Porin kirkossa jazz-muusikko Jukka Perkon ja hänen Avara-kokoonpanonsa seurassa.

Ohjelmassa on myös torivartteja sekä vanhusten SuomiAreena-vierailun mahdollistava Sata saattajaa -tempaus. Kohtaamispaikkana toimivat Mummun kammari sekä kehitysvammaisten ylläpitämä Ystävyyden kahvila.

Kirkon tiedotuskeskus

Mon Jun 27 12:38:05 EEST 2016