Lähetysseuralta 50 000 euroa Ukrainan hätään

Lähetysseura on myöntänyt 50 000 euroa katastrofirahastostaan Luterilaiselle maailmanliitolle sotaa pakenevien ukrainalaisten tueksi Ukrainassa ja lähimaissa.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on voimistanut maassa jo käynnissä ollutta humanitaarista kriisiä. Ennen hyökkäystä maassa arvioitiin olevan lähes kolme miljoonaa ihmistä humanitaarisen avun tarpeessa. YK ja muut kansainvälisen yhteisön toimijat ovat varoitelleet massiivisesta humanitaarisesta kriisistä Ukrainassa ja pakolaiskriisistä myös lähialueen maissa.

Luterilainen maailmanliitto on käynnistänyt vetoomuksen tuen saamiseksi ukrainalaisille, jotka pakenevat kodeistaan ja etsivät suojaa ja elämän perusehtoja. Luterilaisen maailmanliiton ja sen Ukrainassa ja lähimaissa toimivat jäsenkirkot tarjoavat suojaa, hätäapua sekä peruslääkinnällistä apua, psykososiaalista tukea ja sielunhoitoa.

Traaginen tilanne tulee lisäämään Euroopan pakolaisvirtoja. Luterilaiselle maailmanliitolle ja sen paikallisille jäsenkirkoille tämä tarkoittaa valtavia haasteita. LML on Lähetysseuran keskeinen kumppani kansainvälisessä työssä. Siksi haluamme nyt antaa tukea, kun se ja sen jäsenkirkot kohtaavat haasteita lähiympäristössään, toteaa Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson.

Avun vievät perille Luterilaisen maailmanliiton jäsenkirkot ja niiden diakoniaorganisaatiot Ukrainassa, Puolassa, Slovakiassa, Romaniassa ja Unkarissa. Luterilaisen maailmanliiton Maailmanpalvelu vastaa avun koordinaatiosta.

2022-03-01 11:16:51.0